Dags att flytta

Här har vi samlat information om sådant som är bra att känna till när du flyttar ut från din lägenhet.

Flyttdagen och nycklar

Avflyttning

Hyrestiden avslutas det datum som framgår av uppsägningsbekräftelsen. Avflyttning ska ske senast klockan 12.00 på den första vardagen efter att hyrestiden har avslutats. Om du kommer överens med den nya hyresgästen om ett annat datum, behöver du meddela Boendeservice innan du flyttar.

Lämna tillbaka nycklar

När du flyttar ut från din lägenhet behöver du lämna tillbaka alla nycklar, inklusive de du själv har kopierat. Detta inkluderar nycklar till lägenhet, förråd, tvättstuga, bokningslås, cykel- och barnvagnsrum. Om nycklar saknas kommer du att debiteras. Om det finns 7- eller 9-tillhållarlås, tillhör dessa inte lägenheten men lämnas oftast över till nästa hyresgäst. Om inte, behöver dörrlåset återställas. Nycklar till parkeringsplats ska också återlämnas om du har hyrt en sådan.

Bomnyckel

Behöver du bomnyckel kontakta din Boendeserviceexpedition.

Viktigt att tänka på innan du flyttar ut

  1. Besiktning och funktionsprotokoll
    Vi kommer att höra av oss till dig för att bestämma tid för besiktning av lägenheten. Kundansvarig ser över lägenhetens skick och fastighetsansvarig utför en funktionskontroll.
  2. Visning av lägenhet
    Avflyttande hyresgäst visar lägenheten för tillträdande hyresgäst. De telefonnummer som du angivit lämnas efter samtycke ut till de som erbjuds visning. Vill du ha hjälp med visning står vi gärna till tjänst med detta, kontakta i så fall kundansvarig. Visa gärna gemensamma utrymmen som tvättstuga och förråd.
  3. Hyran
    Har du autogiro så avslutas det automatiskt, e-faktura avslutar du via din internetbank.
  4. Adressändring och avtal
    Tänk på att avsluta avtal som exempelvis elavtal och göra de adressändringar som behövs på adressandring.se.
  5. Återställ lägenheten
    Alla utrustningsdetaljer som hör till lägenheten (dörrar, hatthyllor, brandvarnare mm) ska finnas kvar i lägenheten. Återställ borrhåll och ta bort heltäckande mattor utöver lägenhetens standard.
  6. Dimmer, diskmaskin & tvättmaskin
    Har du installerat dimmer behöver dessa återställas innan flytt. Har du installerat diskmaskin, så skall köksskåpet återställas och se till att vattenförsörjningen är ordentligt stoppad. Har du installerat tvättmaskin så återställer du här också.

Checklista för städning

Vid avflyttning skall lägenhet/förråd/balkong lämnas i ursprungligt skick frånsett det normala slitaget. På avflyttningsdagen skall lägenheten vara städad. Anlitar du städfirma så kontaktar du själv detta och ansvarar för att det blir bra utfört. Vi debiterar kostnad för ej korrekt städning. Om nästa hyresgäst anmärker på städningen, kan du bli ersättningsskyldig.

Lägenheten

Så här städar du lägenheten

  1. Målade ytor, fönsterkarmar och golvlister ska tvättas rena.
  2. Ta isär fönster och tvätta alla sidor, även snickerier och persienner.
  3. Tvätta garderobsbackar, hyllor, dörrar och överkanten. Ta bort eventuella dekaler och liknande.
  4. Städa bakom och mellan radiatorer/element.
Köket

Så här städar du köket

  1. Dra ut spisen och gör rent sidorna, vägg och golv.
  2. Gör rent ugnen, värmeskåpet och plåtarna. Använd gärna specialrengöringsmedel för ugn.
  3. Rengör skärbrädans under- och översida.
  4. Montera ned lampkupan och diska den.
  5. Tvätta rent köksskåpen in- och utvändigt.
  6. Rengör köksfläkt/ventil in- och utvändigt.
  7. Kyl/frys/svalskåp inklusive överskåp rengörs in- och utvändigt. Dra fram och rengör, frosta av och lufta.
Badrummet

Så här städar du badrummet

  1. Rensa golvbrunnen
  2. WC-stolen insida, utsida och krök.
  3. Rengör tvättstället i och undersida.
  4. Haka av framsidan på badkaret och gör rent under och bakom karet.
  5. Rengör väggar och kakel.

Skänk & Släng

Skänk gärna sådant som du inte behöver men som är helt och rent till någon hjälporganisation. Ofta är det fria besök på återvinningscentralerna, det är inte tillåtet att slänga allt i det vanliga hushållsavfallet.

Här kan du läsa mer och hitta närmaste återvinningscentral:

Lerum 
Göteborg

Har du fler frågor?

Vi har samlat det mesta du behöver veta om ditt boende här på vår hemsida. Sök gärna runt och besök vårt kundforum där du hittar svar på de vanligaste frågorna. Du är också alltid välkommen att kontakta oss på 031-80 60 80 eller support@ernstrosen.se. Vi har öppet vardagar 08.30-12.00 och 13.00-16.00. Vid verkligt akuta problem efter kl 16.00, ring Securitas på 010-470 53 00.